Arequipa – Chivay - Reisverslag uit Chivay, Peru van YOPeru - WaarBenJij.nu Arequipa – Chivay - Reisverslag uit Chivay, Peru van YOPeru - WaarBenJij.nu

Arequipa – Chivay

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YOPeru

18 April 2019 | Peru, Chivay

Dag 08, 18 april 2019

Bij 4M reisorganisatie in Arequipa enkele reserveringen gemaakt, waaronder een busreis van Arequipa naar Chivay (3632m) met onderweg diverse stops. We nemen iets eerder een ontbijt, omdat tussen 08.00 – 08.15 uur de pickup service is afgesproken. Nog even tijdens het ontbijt van de plaza genieten en dan terug naar de kamer. We hebben het merendeel van de bagage al klaar staan, dan blijven de laatste restjes nog over. Er wordt geklopt en de bellboy staat voor de deur met de mededeling dat de pickup service ons verwacht, maar dat is ruim 30 minuten eerder dan afgesproken. Gelukkig waren we bijna zover, dan pakken we even door. In de lobby checken we uit en rekenen we af voor ons verblijf. Dan moeten we voorbij de Plaza lopen, om bij ons vervoer te komen: even buiten het centrum staan de vele reisbusjes geparkeerd. Gelukkig wordt voor ons de bagage naar het busje verzorgd. Bovendien gaat een grote menigte Peruanen, vanwege witte donderdag en goede vrijdag nu al op pad. Het vooraf reserveren gaat nu al zijn vruchten afwerpen.
Dan gaan we door een verstopt centrum van Arequipa op pad met een bus vol Zuid-Amerikanen en twee stellen Europeanen. Onze reisleider Carlos vergezelt deze rit en geeft uitleg bij de diverse stops. Allereerst vertelt hij over de drie vulkanen rondom Arequipa: Chachani, Misti, Pichu Pichu. Dan het hoofdstuk hoogteziekte inclusief het kauwen op cocabladeren, want we passeren onderweg bijna de 5000m en in korte tijd kan deze ziekte ontstaan. Ook het drinken van Inca thee nemen we ons ter harte. Op de pas stappen we uit en nemen de koude winderige omgeving in ons op. Een extra jas is hier geen overbodige luxe. Rondom ons heen staan stapeltjes stenen en bij ieder stapeltje is een wens uitgesproken. Een ander deel gestapelde stenen stamt nog uit de Inca tijd en mag niet betreden worden. Dan vervolgen we onze weg en stoppen bij de in het wild levende groepjes Vicuñas. De bekende Alpacas en Lama's worden als kudde dieren gehouden. De wol wordt van alle drie de diersoorten gebruikt.
Dan nader we Chivay en wordt een lunch geserveerd, maar de trek ernaar is niet aanwezig, dus wij met een ander stel maken een ommetje. Na de lunch worden we bij ons onderkomen afgezet en checken we in. Daarna gaan we de plaats verkennen met de plaza als startpunt. Bij het verstrijken van de tijd wordt het koeler en bij terugkomst op de kamer is het daar koud. De elektrische kachel wordt aangezet. 's Avonds wordt de jas aangetrokken en is de temperatuur tot 12°C gedaald. Even iets anders gegeten, nl pizza en spaghetti, om vervolgens naar de kamer terug te keren. Het wordt merkbaar kouder.

• 19 April 2019 - 06:54

Dick Van Der Spek:

Ja, dat zijn de mooie views. Prachtig. De kou is voor ons momenteel moeilijk invoelbaar, we maken juist dit jaar extreme waarden mee, vanochtend in de stad 43 graden. Dan zijn we jaloers op de vermelde 12 van jullie. En we zijn gezond jaloers op wat jullie deze reis allemaal zien en beleven. met gr. Dick en Lek

• 23 April 2019 - 05:13

Ellen Veens:

Wat een leuke foto van jullie samen!!!