Chivay – Colca Canyon - Reisverslag uit Chivay, Peru van YOPeru - WaarBenJij.nu Chivay – Colca Canyon - Reisverslag uit Chivay, Peru van YOPeru - WaarBenJij.nu

Chivay – Colca Canyon

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YOPeru

19 April 2019 | Peru, Chivay

Dag09 19 april 2019

Hedenmorgen staan we vroeg op (05.00 uur) om een bezoek aan de Condors in de Colca Canyon te brengen. Desondanks kunnen we vroeg ontbijten. De reisleider Carlos komt ons ophalen en als alle schaapjes binnen zijn vertrekken we naar Yanque, waar iedere morgen leerlingen een uur lang rond de fontein op het plein in het centrum dansen. Uiteraard willen ze een donatie voor de school ontvangen. Carlos maakt ons attent op de actieve vulkaan Sabancaya, die op grote afstand zijn rookpluimen laat zien.
We bezoeken Maca en daar mogen we van de Sancayos cactus proeven. Deze heeft een bittere wrange smaak, maar in het drankje Colca Sour wordt de vrucht met rauw eiwit, Pisco gemixed en dan is het voor de smaakpapillen een aangename verwerking.

We volgen onze weg naar een uitzichtpunt op de canyon en de Inca stad Uyo Uyo (staat voor vruchtbaarheid). Hier staan ruïnes, die uit de Incatijd zijn overgebleven.

Mirador Cruz del Cóndor is onze laatste stop in de 120 km lange vallei en bewonderen we de Andescondor. Deze monogame roofvogel met een spanwijdte tussen de 2,70 en 3,20m zweeft op de thermiek in de vallei en leeft van dode dieren. Het is de grootste aaseter, behorend tot de familie van de Gier, in Latijns-Amerika. We hebben het geluk om ongeveer 25 van deze vogelsoort te zien zweven en dat geeft een indrukwekkend gezicht. Na een uur zien we ze elders heen vliegen en is de voorstelling afgelopen. Wij gaan retour naar Chivay met nog 2 onderbrekingen.

Bij de eerste stop zien we de terrassen, die tijdens de Inca zijn aangelegd, en nog worden gebruikt voor het verbouwen van gewassen.

Bij de laatste stop hebben we zicht op de berg Mismi, waar de grootste rivier op aarde ontspringt: Amazone, maar in dit deel (bovenloop) heeft het de naam Apurimac. Een gedeelte stroomt via de Colca rivier naar de Grote Oceaan en een deel naar de Atlantische Oceaan. De overgang van Colca canyon naar de Colca vallei kunnen we vanaf dit punt gadeslaan.

In Chivay nemen we afscheid van de gids en enkele passagiers en vervolgen we onze weg. Eerst de bus naar Puno reconfirmeren, m.a.w. controleren of we op de lijst staan. Dit blijkt bij de busonderneming Nativo te kloppen. Geregeld, en nu een broodje scoren en op de markt wat fruit.
Daarna lopen we bij de Incabrug omhoog en gaan we heerlijk van het zonnetje genieten.

Rest ons eerst een verhaaltje te schrijven om daarna te gaan eten. Ondertussen zakt de temperatuur. We hebben vlakbij een restaurant gevonden en strijken neer. De jassen houden we aan, omdat binnen geen enkele verwarming brandt; zelfs niet de terrasverwarming. Na een heerlije avondmaaltijd lopen we nog over het plein. Velen zitten met dikke jassen aan op de bankjes de omgeving te bekijken.

Wij houden het voor gezien en vragen een extra verwarming op de kamer te plaatsen. Dit wordt direct uitgevoerd. Hopelijk wordt het aangenaam warm. Buiten is het i.i.g. 9 °C.

• 20 April 2019 - 05:16

Thea:

Goedemorgen luitjes,
    Wat een verhaal weer. Mooi hoor. Jullie moeten volgens mij een week bijkomen.
    Hier is het lekker warm en krijgen dus een heerlijke Pasen.
    Ik wens jullie veel plezier verder.

Verslag uit: Peru, Chivay

06 Mei 2019

Puerto Maldonado – Lima

04 Mei 2019

Puerto Maldonado2

03 Mei 2019

Puerto Maldonado 1

02 Mei 2019

Cusco – Puerto Maldonado (Amazone)

01 Mei 2019

Cusco
YOPeru

We maken een rondreis door het land van de cavia's, alpaca's, de Inca's, en het avontuur: Peru met de hoofdstad Lima als startpunt en vervolgens Ica (Ballestas Eilanden) - Nazca - Arequipa - Chivay (Cruz del Condor) - Puno (Titicacameer) - Cuzco - Pisac (Parque Arquelogico de Pisaq) - Urubamba (zoutterrassen van Maras en Incaruines Moray) - Ollantaytambo - Aguas Callientes (Machu Pichu) - Cuzco (Rainbow Mountains) - Puerto Maldonado om uiteindelijk in Lima terug te keren. We reizen met verschillende vervoermiddelen en gaan naar enorme hoogten. Ook de diverse temperatuurverschillen zullen we aan den lijve ondervinden. Kortom een reis om naar uit te zien.

Actief sinds 08 April 2019